Ползите от спорта


Лекарите трябва да започнат да изписват в рецептите на пациентите си занимания със спорт и повече движение”- това са новите препоръки за физически упражнения при диабет тип 2!

Редовният спорт или физическите упражнения подобряват контрола на глюкозата в кръвта и могат да повлиаят положително освен на диабет тип 2, така и на липидите, артериалното налягане и сърдечносъдовите проблеми.

Ползите от редовната физическа активност се реализират чрез дълготрайно подобряване на действието на инсулина в мускулите. Това се постига както с продължителни циклични натоварвания  като ходене, бягане и колоездене, така и с упражнения със съпротивление като вдигане на тежести.

Необходимо е физическите упражнения да са ежедневни, поне по 30 мин. От изключителна важност е редовността на спортните занимания, тъй като натоварвания само през почивните дни или с прекъсване по-дълго от 48 часа не е препоръчително. Важно е спорта да е част от всекидневието, а препоръките не важат само хората с диабет, а за всички. Всеки ден е желателно да се изминават 5км, като ползата е по-голяма при по-бързо ходене, равнява се  на приблизително 10 000 крачки. Може да се използва уреда педометър, т. нар. брояч на крачки. Установено е, че хората, които го използват увеличават физическата си активност с над 20%.

Препоръките са съобразени с факта, че голяма част от хората с диабет тип 2 са възрастни, имат повишено телесно тегло, както и ставни и сърдечно-съдови проблеми. Гледането на телевизия и стоенето пред компютъра трябва да се ограничат за сметка на работа в градината, разходка с децата или  кучето, тези занимания, както и всекидневното ходене пеша, плуването, умереното натоварване с гирички, танците и градинската работа помагат на здравето и подобряват тонуса и настроението. Походите в планината или в градските паркове, са много подходящ и приятен начин за физическа активност. Разнообразието във физическите упражнения също помага, тъй като еднотипното натоварване доскучава и отказва хората. Важно е да се натоварват различни мускулни групи и по различен начин.

Оставете колата, опитайте да ходите повече пеша. Заседналият начин на живот е вреден за здравето, затова превърнете редовното движение в навик, така както си миете всеки ден зъбите.

Настоявайте лекуващия лекар да определи подходящ за възрастта ви и придружаващите диабета заболявания двигателен режим, а не само да ви предпише поредната рецепта с лекарства.

И не забравяйте, спортът не е извинение за преяждане с мазни и калорични храни…

 

 

 

 

 

 

 

Станислав Илиев (Финдо)

Спортен инструктор

За контакт: podobrisebesi@abv.bg

 

diabetnews.bg 2013

 Публикациите в този сайт не са предназначени за диагностика, лечение, предотвратяване на диабет или друго заболяване. Материалите са предназначени за информационни цели и не заменят или отменят съветите, предоставени от вашия лекар или друг медицински специалист. Вие не трябва да използвате информацията, съдържаща се тук, за диагностика или лечение на здравен проблем или заболяване, също и предписване на лекарства.

Copyright © 2013 ”Sparkling Development Group” ltd. всички права запазени


« Назад към всички публикации